woensdag 25 september 2013

week 2


Opdracht 1
Waarom kies ik voor het beroep Maatschappelijk Werk?



Ik kies voor het beroep Maatschappelijk Werk en Dienstverlening omdat:
  1. Ik heb veel contact met mensen. Ik ben niet graag alleen en wil graag mensen om mij heen. Vanuit mijn stage ervaring heb ik geleerd dat ik graag intensief met cliënten werk in plaats van sporadisch. 
  2. Het werk is erg afwisselend. Ieder mens heeft zijn eigen verhaal, achtergrond en sociale omgeving. De werkzaamheden verschillen per client omdat iedere client anders is. 
  3. Het geeft mij veel voldoening om mensen te helpen en een stukje beter te maken. Als ze met een probleem bij mij komen en ik kan hen daarbij helpen, geeft mij dat een fijn gevoel. 
  4. In dit beroep kan ik mij blijven ontwikkelen. In de loop van de tijd veranderen de problemen van mensen. Twintig jaar geleden werd bijvoorbeeld nog nooit gesproken over een gameverslaving. Daarnaast blijven er nieuwe theorieën komen wat hulpverlening betreft. Door het volgen van cursussen en trainingen zal ik mij kunnen blijven ontwikkelen. 
  5. Vaak vindt er rondom een client multidisciplinaire samenwerking plaats. Verschillende instanties krijgen in dat geval te maken met de client. Om de hulp zo goed mogelijk voor de client op maat te maken, is het belangrijk dat de verschillende instanties met elkaar communiceren. Dit communiceren en overleggen vind ik leuk. Ik kan van hen leren en samen helpen we de client. 
  6. Zelfstandigheid is erg belangrijk voor mij. In dit beroepsveld krijg ik de mogelijkheid om zelfstandig te werken en zelfstandig aan de slag te gaan met cliënten. 
  7. Zelfstandigheid is ook op een andere manier belangrijk. Ik kan de client helpen een stukje zelfstandigheid terug te krijgen in zijn leven. 
Opdracht 2
Laat een ander zijn biologische leeftijd berekenen.

"De vragenlijst over de biologische leeftijd is samengesteld op basis van de Biological Terrain Analysis. De vragenlijst zorgt voor een inwendig profiel door de omvang van de interne schade te meten die in uw lichaam in totaal is opgetreden. Om uw biologische leeftijd nauwkeurig te kunnen bepalen is het van belang om de vragen zo accuraat en eerlijk mogelijk te bepalen. De vragenlijst over de biologische leeftijd is makkelijk te begrijpen en kan worden ingevuld op de manier die u zelf het beste vindt. 
De vragenlijst bestaat uit zes delen.
Deel 1: Chronologische leeftijd
Deel 2: Eetgewoonten
Deel 3: Voeldingssupplementen
Deel 4: Dagelijkse activiteiten
Deel 5: Medische geschiedenis
Deel 6: Stress" 

Ik heb aan mijn moeder gevraagd of zij deze vragenlijst in wilde vullen. Dit heeft ze gedaan en haar biologische leeftijd lag 1 jaar hoger dan haar chronologische leeftijd. 
Het commentaar dat bij de uitslag stond was dat ze haar eetgewoonten moet verbeteren. Ze gebruikt namelijk geen voedingssupplementen.

Opdracht 3
Zoek het begrip ‘anti-ageing’ op. Wat zijn de uitkomsten en wat vind je daarvan?

Ik heb het begrip anti-ageing ingetypt bij Google. Dit waren de uitkomsten die ik kreeg:

Zoals de afbeelding weergeeft gaat het hier allemaal over crèmes, schoonheidsbehandelingen en huidverbetering. Het gaat over het uiterlijk en hoe je jezelf mooi houdt tijdens het ouder worden. Ik vind niets over gezonder ouder worden door middel van voeding, beweging, sociale activiteiten etc.
Dit verraste mij wel. Ik had niet verwacht dat uiterlijk het enige was dat ik zou vinden. Anti-ageing houdt namelijk zoveel meer in dan mooi blijven. Het gaat erom dat de ouder wordende mens zolang mogelijk onafhankelijk en zelfstandig kan blijven. Crèmepjes helpen hier niet aan mee.
Dat ik niets vind geeft denk ik wel duidelijk aan hoe weinig onze samenleving hiermee bezig is.  Dit is erg verontrustend.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten