woensdag 25 september 2013

Week 4

Opdracht 1
Ga naar het Health&Technology Congres in Papendal. 
Schrijf een verslag over je belevenissen. 


Op dinsdag 17 september ben ik met mijn klasgenoten naar het Health&Technology congres geweest. We hebben hier in totaal vier lezingen gezien. 

De eerste lezing was van Ab Klink, werkzaam bij Booz & company, hoogleraar Zorg, arbeidsmarkt en politieke sturing aan de VU, voorzittier Adviesraad IMDI.nl en oud-minister van VWS. 
Hij gaf aan dat innovaties in de zorg kostenbesparend zouden moeten zijn, terwijl dat nu niet zo is. 
Hogere kosten --> Technologische innovatie --> dokters hebben door de innovatie meer tijd, die ze gebruiken voor nieuwe patiënten --> meer behandelingen --> hogere kosten etc. 
Dit is: "The doom circle of failed Innovations". 
Ik vond het moeilijk om hem te volgen in zijn betoog. Hij gebruikte veel woorden die ik niet kende en zo snel niet kon plaatsen.

De tweede lazing was van Jacqueline Baardman, Adjunct-directeur NPCF, Nederlandse Consumenten Patienten Federatie.
Patienten betalen veel geld aan zorg, terwijl ze geen idee hebben over de kosten. De patient van de toekomst wordt mondiger en wil meer op de hoogte zijn; ze willen meer regie. Zorgverleners zullen dan eerder optreden als coach.
Het wordt een omslag van klassieke patient naar co-producent.
Er wordt veel gebruik gemaakt van platformen door clienten.
Geef de patient een persoonlijk zorgdossier zodat hij meer regie krijgt.
Maak zorg digitaal!
Ik vond het erg interessant wat zij te vertellen had. Ze vertelde het ook op een rustige en duidelijke manier, waardoor het leuk was om te volgen.
 
Vervolgens was er een paneldiscussie. Ook dit vond ik moeilijk te volgen, het valt net een beetje buiten mijn straatje. Het was wel leuk dat de troonrede er bij betrokken werd.

De derde lazing was van Helianthe Kort, TU Eindhoven.
Zij had het over de uitdagingen voor het gebruik van eHealth.
EHealth is uitwisseling van data tussen patient en professional.
Barrieres:
-Alle services en diensten waren losse applicaties. Het loopt tussen de alledaagse bezigheden door.
-Ze hebben geen idee wat het hen zou opleveren.
-Toegang tot computers (vooral in het buitenland)
-Techniek, is niet altijd goed aangesloten.
-Wet en regelgeving. Je kunt niet altijd zomaar overal implementeren. (bv. Er moet een professional bij zijn)
Hoe kun je de waarde van: iets betekenen voor een ander terugleggen bij de technologie?

De vierde en laatste lezing was van Doortje Boshuizen, Senior programmamedewerker, Vilans kenniscentrum langdurende zorg.
Deze lezing ging over digitaal zelfmanagement. Ik vond deze lezing goed aansluiten op de tweede lezing van Jacqueline Baardman.
Zij gaf aan dat 1 op de 3 ouderen boven de 75 internet gebruikt.
Ze probeert het gat tussen de mogelijkheden van een patientenportaal en de dagelijkste realiteit te dichten. Ze gaf aan hoe het portaal wordt opgezet en wat er bij komt kijken.
Achteraf haar lezing kwam een discussie op gang. Het was interessant om dit te volgen al had ik wel echt het idee dat Doortje behoorlijk werd afgekraakt.
De discussie ging erover dat ze breder moet kijken. Waarom maakt ze een portaal, wat is het nut?
Het was interessant om te zien hoe zo’n discussie op gang kwam omdat dat nog niet eerder was voorgekomen die dag.
 
Er waren ook nog een hele hoop stands.
Een van de stands was van ‘van Gorp’. Het ging over ‘Het Qill Therapie Concept’. Een van mijn klasgenootjes kreeg een Qill wrap om haar arm. Deze kan een temperatuur aannemen van 8 graden tot 40 graden. Dit helpt bij blessure herstel- en perventie, orthopedische ingrepen, revalidatie na een operatie en pinbestrijding.
Je voelde de wrap inderdaad veranderen van temperatuur.

Ik vond het leuk om eens op dit congres te zijn geweest. Ik snap ook waarom dit heel interessant kan zijn. Toch was het mij allemaal iets te technologisch. Ik vond de lezingen soms moeilijk om te volgen. Het was wel leuk om dit mee te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten